Naturmælk vinder international innovationspris

Naturmælk har vundet Cogecas innovationspris. Her ses direktør for Naturmælk Leif Friis Jørgensen (tv.), MEP Christel Schaldemose (S) samt præsident for Cogeca Paolo Bruni. Foto: Cogeca.
21.06

Naturmælk har vundet en international innovationspris for en proteindrik, der formår at anvende valle fra mejeriernes overskudsproduktion. Drikken er stadig under udvikling, men er bl.a. tiltænkt dansk detailhandel.

Valle, der består af vand, proteiner og laktose, er det produkt, der bliver hældt fra og bliver til overs, når man fremstiller ost. Og som sådan har det tidligere været betragtet som et værdiløst affaldsprodukt på mejerierne, men det begyndte Naturmælk for små syv år siden at overveje, hvad de kunne gøre ved. Selv om produktet endnu ikke er færdigt, har de i dag forædlet denne overskudsvalle fra mejerierne til en økologisk proteindrik, og det er de nu blevet belønnet for med den velrenommerede “European Award for Co-operative Innovation” fra Cogeca – interesseorganisationen for europæiske landbrugs-andelsforeninger. En pris, der sigter mod at promovere innovation og belønne kreative og innovative europæiske andelsselskaber.

”Vi har i år modtaget et stort antal ansøgninger til denne prestigefyldte pris, som sigter mod at promovere innovation og innovative europæiske landbrugs-andelsselskaber,” sagde Paolo Bruni, præsident for Cogeca til præmieceremonien, der blev afviklet i Europaparlamentet sidst på eftermiddagen i går. Og det var en tydeligt stolt vinder fra Naturmælk.

”Det er en kæmpe anerkendelse for os, at have vundet denne pris i dag. Det er jo en stor anerkendelse af, at det kan betale sig at tænke indad i branchen og i løsninger fra det, man nu engang har tilgængeligt. Derudover vil en pris som denne jo betyde en stor markedsføringsværdi, når vi skal skabe efterspørgsel på sigt,” siger direktør for Naturmælk, Leif Friis Jørgensen, der fik overrakt prisen af det danske medlem af Europaparlamentet for Socialdemokraterne, Christel Schaldemose.

Produkt til danske butikker
Prisen uddeles indenfor fire kategorier – fødevareudvikling, nonfood-udvikling, bæredygtighed og  entreprenørskab for andelsselskaber. Naturmælk har vundet indenfor den førstnævnte kategori. Målsætningen for Naturmælk er at lancere drikken i den danske detailhandel, men også som et produkt, som de håber, vil blive populært indenfor den danske hospitals- og plejehjemssektor. Særligt fordi, der ikke findes et økologisk produkt tilsvarende dette på markedet.

”Der findes allerede mange gode proteindrikke på markedet, mange af dem målrettet fitnessfolk og detailhandlen. Vi er lykkedes med at forædle det her produkt på en måde, hvor vi håber, at det i høj grad bliver noget for sygehus- og plejesektoren. Proteindrikke er igennem mange år blevet brugt til mennesker uden den store appetit og til ældre og syge, der ikke får tilstrækkelig protein igennem deres kost. Derudover har mange danske kommuner anlagt en linie, hvor de gerne vil have økologiske produkter ud på institutioner, plejehjem og andre steder. Her er der også et stort potentiale,” fortæller Leif Friis Jørgensen.

Økologi løfter
At produktet netop er økologisk er også et vigtigt parameter i en anden sammenhæng, påpeger man hos Landbrug & Fødevarer.

”Vi ser i øjeblikket er en generel fokus på valle som et ernæringsmæssigt højværdiprodukt og har set priserne på valle stige jævnt og stabilt over de sidste par år. Her innoverer naturmælk et nyt produkt på et rigtig godt tidspunkt, der kan være med til at sikre, at også økologi får et løft afspejlet i det, som vallen oplever i øjeblikket,” siger Kristian Svendsen, markedsanalytiker på mælk- og mejeriområdet hos Landbrug & Fødevarer.

Seneste nyt

Om vores madopskrifter

VoresMad.dk er vores måde at servere viden om maden og opskrifter i øjenhøjde med omtanke. Alle retter er gennemtestede med fokus på smagsoplevelsen og indeholder ikke mere fedt eller kalorier end nødvendigt. Fremgangsmåden er så ligetil som muligt, uden brug af unødvendige ingredienser, for mange gryder eller andet, og så har vi krydstjekket fødevaresikkerheden.

Få opskrifter på e-mail

Meld dit til VoresMad.dk's e-mail Opskriftservice og få inspiration til lækre retter hele året rundt.

Du kan få Opskriftservice 1 eller 2 gange om måneden, som det passer dig bedst.